O nouă viață pentru deșeuri în Upside Down Project

Nu am auzit despre Social Impact Award decât foarte târziu de la Roxana, una dintre prietenele foarte apropiate sufletului meu. Mi-a spus că participă la un concurs de antreprenoriat social pentru ca mai apoi să mă anunțe că a ajuns deja în finală alături de alți trei coechiperi cu un proiect și concept denumit Upside Down. După ce mi-a dat detalii despre ce este vorba, am devenit curioasă și apoi entuziasmată de ideea competiției și mai ales de ideea echipei din care face parte și Roxana.

Pentru cei care nu știu exact despre ce concurs vorbesc, tema este destul de simplă. Social Impact Award este un concurs de antreprenoriat social internațional dedicat integral studenților. Prima ediție a concursului, precum și ideea acestuia au luat naștere la Viena în 2009. Dacă la început concursul s-a desfășurat doar la nivel național în Austria, în anii următori s-a dezvoltat, iar printre țările participante se numără și România, și Cehia.

Roxana, de care vă vorbeam la început, participă și ea într-o echipă formată din patru tineri curajoși cu un concept denumit sugestiv Upside Down. Proiectul lor este unul dintre cele cinci proiecte românești finaliste la ediția de anul acesta a concursului. La concurs au fost inițial înscrise 43 de proiecte. Din echipa Upside Down fac parte Andreea ZaharescuAlexandru PohonțuAlina Avătămăniței și Roxana Antochi, prietena de care vă povesteam la începutul articolului. Despre concursul Social Impact Award aflați mai multe chiar de pe siteul lor, aici, iar despre Upside Down ne va povesti chiar Roxana într-un mini-interviu. Enjoy!

Secolul Sinelui Virtual: Cum ai aflat de concurs și ce presupune acesta mai exact?

Roxana Antochi: O bună prietenă a mea, Andreea (n.r. Andreea Zaharescu), mi-a vorbit mai serios despre concurs. Cred că prima oară am văzut un afiș în stația de autobuz. Pe scurt, e un concurs de antreprenoriat social care încurajează tinerii, în special, să vină cu idei de afaceri sociale (al caror profit va fi reinvestit într-o cauză socială) și oferă premii foarte faine ca să implementeze ideile.

SSV: Cum a luat naștere echipa voastră care e formată din 4 oameni?

RA: Ne-am adunat destul de simplu, nu a fost cine știe ce proces. Andreea are un prieten, Alex (n.r. Alexandru Pohonțu), cu studii în marketing și management. Am vorbit cu Alina (n.r. Alina Avătămăniței) să ne ajute la realizarea structurată a afacerii și a ajuns să contribuie cu mai mult decat feedback. Lui Alex îi place să vadă cum idei creative prind viață, cum oamenii continuă să demonstreze că se poate face.

SSV: Cum a luat nastere conceptul Upside Down?

RA: Andreea a aflat de conceptul ăsta de Upcycle din India. A avut un internship de 6 luni de zile, apoi a activat într-un ONG. A fost surprinsă de modul cum indienii reușesc să transforme lucruri care aproape ajung la groapa de gunoi în obiecte foarte faine, creative, dându-le o nouă folosință, o altă viață.

SSV: Ce presupune mai exact proiectul vostru?

RA: Procesul e următorul: din  diferite materiale reciclabile (tetra pack=cutie suc/lapte, materiale textile rebut, cameră cauciuc, bannere uzate) vrem să creăm accesorii de tipul: portofele, genți, agende personalizate.  Vrem să găsim metode să combinăm materialele ca să iasă ceva unic, să fie creativ și vesel, cu susu-n jos. Ne mai gândim să colaborăm cu anumite companii care vor să își dezvolte partea de responsabilitate socială, să cumpere produsele realizate de noi, din materiale reciclabile (ex agende/carnețele) pe care să le folosească la conferințe și alte evenimente. Și aceste produse, aici intervine partea sociala, vor fi realizate de persoane cu dizabilități, cu probleme financiare, etc.

SSV: În ce constau premiile?

RA: Gala și workshopurile de după (2,3 iunie) au loc în Viena. Vor fi 3 premii de 1500 de euro, câte unul pentru fiecare țară participantă.

SSV: Crezi că veți câștiga?

RA: Da. Avem șanse să câștigăm. Am primit feedback și de la juriul Social Impact Award și e promițător.

Ideea proiectului lor mi se pare foarte mișto și chiar mă bucur să văd că există atâția tineri preocupați de proiecte sociale și ecologie. Nu pot decât să îmi doresc să câștige și de aceea le urez cât mai mult succes la Viena!

Dacă v-a plăcut conceptul Upside Down, puteți vota aici

Actualizare: Mă bucur să vă anunț că echipa Upside Down a câștigat premiul în valoare de 4 000 de Euro la categoria jurizată. Felicitări Andreea ZaharescuAlexandru PohonțuAlina Avătămăniței și Roxana Antochi! Vă așteptăm în țară pentru implementarea proiectului!

Leave a comment